Friday, May 18, 2012

Cikgu.Cikgu.Cikgu :D

Teringat masa darjah satu dulu. Mak aku ada belikan satu papan hitam untuk kegunaan aku menconteng-conteng. Almaklumlah belum akil baligh lagi,haruslah setiap perabot tu diconteng dengan gambar orang lidi. So bila dah ada papan hitam ni, memang aku memerap dalam  bilik lah. Papan hitam sangkut kat katil double decker, dan adik-adik aku yang kenit-kenit tu aku kerah untuk jadi student aku. Dan aku pun memulakan karier aku sebagai cikgu tak bertauliah, mengajar ABC kat adik-adik yang umurnye baru 2,3 tahun. Haram jadah bebudak ni nak kenal ABC. Tapi takpe,sabar sabar. Nama pun cikgu kannn....

Hari berganti hari,bulan berganti bulan,tahun berganti tahun. Zaman makin maju, maka papan hitam pun diganti dengan papan putih. Disebabkan marker yang dipunyai adalah terhad bilangannya, maka terpaksalah aku melakukan misi mencilok marker bapak aku. Cilok punya cilok, memang mengamuk lah bapak aku sebab semua marker dia hilang. Tapi  demi karier aku sebagai cikgu tak bertauliah, aku gagahi juga segala cabaran mendatang asalkan student2 aku dpt kenal ABC weeheeeeeee :D

Cerita sebenarnya macam ni. Masa kecik-kecik dulu,cita-cita aku adalah jadi seorang cikgu. Aku rasa majoriti kot kanak-kanak zaman tu nak jadi cikgu. Paling tak pun, angkasawan atau juruterbang. Tapi tu pun dalam 2,3 orang je. Baru la standard sikit katenye..

Nak ditambahkan cerita, mak bapak aku punyalah suka kalau anak-anak dia ni nak jadi cikgu. Yela, cikgu kan satu kerja yang mulia. Bagi ilmu kat orang. PM kita tu pun takkan jadi PM kalau takde cikgu nak ajar dia muehehee.. Masa tu aku dah bajet2 dah,lepas SPM aku nak jadi cikgu.

Walaubagaimanapun, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun,diri aku berubah.. berubah sikit la. Dulu nak sangat jadi cikgu, tapi bila dah sekolah menengah, minat kita jadi lain. Kalau dulu time sekolah rendah, tangan aku tak pernah lekang dengan buku (wah bajetnye aku), tapi bila dah besar jadi malas pulak. Kalau boleh, semua nak senang. Aku tak pernah bwak buku teks balik bilik. Basuh baju pakai mesin,jauh sekali nak pakai tangan. Cilok-cilok bawak henfon supaya senang nak call mak bapak dan malas nak beratur kat public. See,semua benda nak dalam bentuk senang. Kalau boleh,taknak keluar setitik peluh pun. Maka dengan itu cita-cita aku dari nak jadi cikgu bertukar kepada jurutera.

Jurutera? Yeah. Sekarang baru sem 2. Ada lagi 6 sem beb. Lama lagiii... Dan aku denga-denga Uitm ni suka offer student dia buat master. Kalau ikutkan hati,malas nak sambung2. Cukuplah degree.Tapi mana la kita tahu, tup tup taknak jadi engineer dah, nak jadi lecturer pulak. Kena lah ada master. Bagus tu jadi lecturer, banyak pahala nya.. Tapi orang malas macam aku ni, memang akan tekan slide jela kalau jd lecturer pon hihi

Kesimpulannya, bagus jadi cikgu nii. Jadi cikgu ajar ABC aku reti la. Kalau suruh jadi cikgu fizik,aku cabut lari dulu


SELAMAT HARI GURU TERUTAMA KEPADA CIKGU-CIKGU DAN LECTURER KAT
1-Pasti At-Taqwa
2-SK Panchang Bedena
3-SBPI Rawang
4-Kolej Matrikulasi Selangor
5-Kejuruteraan Minyak dan Gas,UiTM Shah Alam


0 pewaris bangsa mengkomen: