Monday, April 23, 2012

Satu hari yang pasti.

Otw balik dari hospital semalam,adik cerita kat aku. "Kakak,kalau ada gempa bumi, KLCC dengan rumah tinggi-tinggi mesti runtuh kan kak. Lepastu semua kereta kat bawah dia mesti rosak." Aku tanya kat adik sape yang cerita pasal benda-benda ni. Adik cakap umi yang ajar.

Lewat malam tadi,adik menangis-nangis lagi mintak umi.Umi stay kat hospital sebab jaga ayah. Uwaaaaa uwaaaaa tak berhenti. Tak lame lepastu adik tanya, "Kakak,hari kiamat bila?"

Woow terkejut jugak bila dia tanya soalan macam tu. Kalau bukan umi yang ajar, ni mesti cikgu kat tadika dia yang ajar pasal hari kiamat. Aku sendiri taktau hari kiamat tu bila. Habistu,nak jawab acane ye kat adik aku ni.. 

Aku cuma mampu jawab, "Kakak pun taktahu bila la Nis.Mase tu, rumah-rumah semua runtuh macam yang Anis cakap tadi. Benda-benda hidup pun semua mati. Takde sape yang terlepas. Kakak takde, abang takde,umi dengan bapak pun takde nanti. 

Lepastu,adik menangis makin kuat. "Adik takutttt..Adik nak umiiiii!!!"

Heh betulkan ape aku cakap tu.. Hari kiamat tu pasti dan pasti. Even taktahu bila,tapi dah ada dalam rukun Iman,kita kena percaya pada hari kiamat. Sedangkan budak 6 tahun pun takutkan hari kiamat,apetah lagi kita yang dah tua-tua bangka ni,yang dosa dan pahala pun kadang-kadang tak reti nak beza. Astaghfirullahalazim..

2 pewaris bangsa mengkomen:

fikrahuddin said... Best Blogger Tips[Balas balik]Best Blogger Templates

monyet saspen tu stail gilas.
dah lama tak pakai. nak pakai balikla lepas ni. hehe

peyus said... Best Blogger Tips[Balas balik]Best Blogger Templates

hhaaa.aku pun baru stat pakai balik.takde natang lain ke selain monyet ni?