Saturday, February 23, 2013

Makan sambil tatang pinggan

Tempoh hari masa kenduri keluarga kat rumah nenek..

Kalau kat kampung,makan berhidang dalam talam. Pastu buat bulatan mengelilingi talam. Masa malam tu, aku ngan adik2 aku teman mak long makan kat atas. Umi, sepupu ngan makcik2 lain makan kat bawah.

Kat talam aku tu, aku kongsi dengan jiran2 nenek (saudara kot tapi aku tak kenal). Orang2 tua la. Lauk sedap giler. Aku cedok2 pastu aku tatang pinggan aku sambil makan. 

This is what we call TATANG PINGGAN

Aku makan senyap2 je. Nenek2 yang kongsi talam dengan aku dok bersembang pumpangpumpang. Nak mencelah kang macam krikkrik pulak. Tetibe aku denga,

"Hish kalau aku makan tatang pinggan,mak aku mesti dah mengamuk dah"

"Tulah budak2 sekarang, taktahu belajar adab"





3 pewaris bangsa mengkomen:

zayed said... Best Blogger Tips[Balas balik]Best Blogger Templates
This comment has been removed by the author.
zayed said... Best Blogger Tips[Balas balik]Best Blogger Templates

ceh ingatkan tatang gune kaki yg tak beradab sangat.. guna tangan pon x beradab..hahahah

peyus said... Best Blogger Tips[Balas balik]Best Blogger Templates

orang zaman dulu2 lain kot.mementingkan peradaban